Tips voor het kopen van een tweedehandsauto in het buitenland

Een auto importeren is vaak een lastige klus. Naast onder andere de BPM berekenen en het laten keuren bij de RDW zal de auto zelf ook in goede staat moeten zijn. Aan de hand van deze tips kun je problemen met een tweedehandsauto makkelijk zelf opsporen, succes!

 

Hangende deuren

Deuren mogen niet doorhangen op hun scharnieren. Ze moeten vrij rondzwaaien, veilig sluiten en een veilige weerafdichting vormen. Dit is ook een indicator van vroegere ongevallen waarvan je op de hoogte moet zijn.

 

Wielen en banden

Goed presterende banden zorgen voor een optimale brandstofefficiëntie, veiligheid en bestuurder besturing van een voertuig. De wet bepaalt dat banden een minimale profieldiepte hebben van 1,5 mm over het oppervlak van het contactoppervlak. Hier zijn enkele dingen om op te letten bij het onderzoeken van banden.

 

Ongelijke slijtage op voorbanden

Ongelijke slijtage kan wijzen op niet goed uitgelijnde wielen. Slijtage die zwaarder is aan de randen van het loopvlak, wordt veroorzaakt door het rijden met te weinig opgepompte banden.

 

Cupping van het loopvlak

Slijtage die consequent zwaarder is naar de middenlijn van de banden wordt veroorzaakt door het rijden met te hard opgepompte banden.

 

Overmatige slijtage van achterbanden

Dit kan het gevolg zijn van slechte rijpraktijken en kan een nadere inspectie van andere voertuigonderdelen rechtvaardigen.

 

Ongelijke slijtage van het loopvlak op achterbanden

Dit kan duiden op een gebogen of kromgetrokken frame. Niet goed uitgelijnde frames zijn in de meeste gevallen niet herstelbaar.

 

Transmissie

De transmissie van een auto vormt de mechanische brug tussen de motor en de wielen. De energie die vrijkomt door brandstofverbranding in de motor, wordt door de transmissie omgezet in de mechanische energie die de aandrijfwielen doet draaien. Oftewel, als deze niet werkt, gaat je auto nergens heen. Onnodig te zeggen dat het een belangrijk onderdeel is dat in goede staat moet blijven. Hier zijn enkele mogelijke tekenen van transmissieproblemen.

 

Transmissie vloeistof lekt

Gebruik de handleiding van de auto-eigenaar om de transmissie van het voertuig te lokaliseren. Inspecteer de grond eronder op vloeistoflekkage.

 

Transmissievloeistof die donker

Automatische transmissievloeistof is olieachtig, roodachtig van kleur en doorschijnend als ze nieuw is. Overmatig vuile vloeistof kan wijzen op slecht onderhoud en kan ervoor zorgen dat automatische voertuigen traag presteren.

 

Zacht of sponzig gevoel koppeling

Wanneer je jouw voet op het koppelingspedaal zet, moet dit constante druk op de voet van de gebruiker over de volle lengte van de pedaalslag geven. Een pedaalslag die sponzig of zacht aanvoelt, duidt meestal op schade of lekkende vloeistofleidingen. Een voertuig met een defecte koppeling is onveilig om te bedienen.

 

Ongebruikelijke geluiden tijdens het indrukken van de koppeling

Voor een handgeschakelde versnellingsbak start je de motor met de transmissie in neutraal en de parkeerrem ingeschakeld. Druk de koppeling in en houd hem één of twee seconden ingedrukt en laat hem dan los. Herhaal dit proces twee of drie keer terwijl je luistert naar eventuele veranderingen in geluiden, met name alles wat klinkt als piepen of janken kan wijzen op een behoefte aan nadere inspectie.

 

Algemene problemen met de rijvaardigheid

Als alles tot op dit punt in goede staat lijkt te zijn, rij dan met het voertuig en noteer eventuele voorwaardelijke veranderingen in de druk van het koppelingspedaal, schakelintervallen (bij het besturen van een automatische transmissie) of ongewone geluiden.

 

Zoals je kunt zien is er een onvermijdelijk risico verbonden aan de aanschaf van een tweedehandswagen, maar er is veel dat kan worden gedaan om het te minimaliseren. Zelfs zonder een expert te zijn, kunt je nu enkele van de grootste potentiële problemen met een voertuig identificeren en de auto-koopervaring veel succesvoller maken.